Tuesday, October 5, 2010

Bertambah usia,berkurang hayat...alhamdulillah.

Assalamualaikum wbt..

4 oktober 1988,22 tahun sudah berlalu.Alhamdulillah,dilahirkan dalam keluarga islam,diharap memperoleh husnul khatimah,kesudahan yg baik,dalam nikmat islam dan iman jua.Andai diberi peluang untuk memilih ibu bapa,sudah pasti saya tidak akan berganjak,tetap memilih Shamsudin bin Yusoh dan Zainon binti Md Saman sebagai ayah dan bonda saya.Biarpun kami bukan dari keluarga yang 'senang',tapi alhamdulillah,bantuan Allah itu sentiasa ada untuk hamba-hambaNya.Mak dan abah membesarkan kami berenam dengan penuh kasih sayang(walaupun masa kecil2 dulu selalu kena tibai ngan abah gak,he2).Mengimbau kenangan dulu2......

Hari kelahiran...
Alhamdulillah,sy dilahirkan pd pkl 4 pagi di hospital Kota Tinggi.Berat 3.8kg,agak besar gak untuk baby yg lahir wktu dulu2,he2..Waktu saya lahir,keluarga sudah menetap di Felda Tenggaroh 2,tempat saya dibesarkan.

Mak dan abah,permata hati saya...(2010)


Fizzi???
Abah yang bagi nama ni.Nampak pelik gtu nama ni,macam nama air(fizzi laici)...haihhhh!!!At first,mak marah gak bila abah letak nama gtu,tp nak wat cmne,abah dh register.Nama ni macam nama lelaki.Tension je dulu2 masa sekolah,bila cikgu panggil nama,'fizzi',then pandang2 tempat student lelaki..Rasa cam nak jerit,'sy perempuan r cikgu!!!'..he2.
Dulu sy selalu fikir,abah macam tak berapa sayang saya walaupun sy anak bongsu(before adik sy lahir tahun 2001),berbanding dengan kasih sayang abah pada abang sulung.Saya selalu fikir,abah sayang abang lebih sebab dia anak lelaki...he2,fikiran budak2...Sampai satu level,sy pernah rasa,abah mesti hepi kalau sy lahir sebagai lelaki.Hmmm,ha2...jauh sangat saya fikir waktu dulu2...Abah,I luv u,he2..

Sekolah rendah...Sekolah kebangsaan tenggaroh 2..
Masa sekolah tadika,saya sangat lambat pandai mengeja.Masuk darjah 1,sy still tak pandai membaca.Sy ingat lagi,masa awl darjah 2,sy pernah accident,kena langgar motor masa saya nak lintas jalan,terbaring gak bawah tayar motor,ha2...Tp,alhamdulillah,Allah beri perlindungan,tak cedera langsung.baju sekolah je kotor,kena minyak motor.Saya waktu tu,takut mak marah sebab kotorkan baju sekolah,tak cerita langsung kejadian tu pada mak.Bape minggu pastu,mak tahu gak,adeihhhh,de plak jiran2 dok canang cite.Time kasih mak cik sbb risau ttg sy,ha2.Kawan baik saya cakap,lps dr kejadian kena langgar tu,sy jd cam 'pandai' sket...yeke??Tak tahu r plak..diorang kata,masa darjah 1,sy dapat nombor 10 ngan 7..tp,masa darjah 2 onwards,result pekse makin ok.Hmmm,tak tahu nak setuju ke tak ngan pe yang kawan saya cakap tu,Allah is the best of Planners.

Sekolah Menengah Tenggaroh A..
Result pekse UPSR biasa2 je(3A2B),ilmu tak bape nak berkat,solat selalu tinggal dulu2..ha2..Teruskan tingkatan 1 kat kampung halaman lagi.Gi klas,balik klas,tengok tv,study tak bape sangat.Keje sekolah,tiru member baik,time kasih kawan2..Dr form 1 smpai form 3,aktiviti meniru keje sekolah maintain je.Essay tak tiru,takut kantoi,ha2..Meniru pun kena de teknik,hu2.Waktu form 3 plg busy,pagi gi sekolah menengah,balik tgh hari tlg mak wat keje rumah,ptg gi sekolah agama,malam gi tuition untuk PMR,balik confirm tido terus.Esok sampai sekolah,'weyhhh,ko dah siap keje sekolah??nak tiru...'tu adalah soalan yg sama diulang2 setiap hari.Tp,before exam PMR,jumpa cikgu,wat pengakuan,'cikgu,sy selalu tiru keje sekolah kawan2 sy,tp mase exam sy tak tiru,sorry cikgu'..he2..cikgu2 leh sengih2,pelik kot,selalu mase exam dpat result baik,tak sangka kot sy jenis pemalas wat keje sekolah.Berkat doa ibu bapa dan guru2,alhamdulillah,sangat2 tak sangka leh dpat 9A masa PMR.Pelik mmg pelik,sy selalu cakap ngan kawan,sy mmg tak layak untuk dapat result sebaik ni.Sy sangat2 berbeza dengan 2 org kawan sy lg yang dapat straight A juga,mereka berdua mmg sangat2 layak dan kawan2 lain pun boleh nmpak yg mereka mmg btul2 layak.Tp,saya???Mmg sy selalu dapat result pekse baik almost setiap tahun peperiksaan,tp bila tiap2 kali kawan2 minta tlg ajar,sy tak mampu,sbb mmg sy bukan pelajar yang pandai!!!Bukan sy kedekut ilmu,saya pun tak faham gak pe yang korang suruh terangkan walaupun saya jawab betul waktu exam.Ayat ni terasa bengong r seperti org yang menulisnya juga,ngeh3..



Kawan2 form 5,Sekolah Menengah Tenggaroh A,Mersing,Johor.Muka sume innocent,ha2...weyhhh,lame gler tak jumpe korang...(2005)


Raya 2010 dengan kawan2.Bestnyeee...

Sekolah Berasrama Penuh Integrasi Jempol,he2...
Alhamdulillah,setelah lama menunggu panggilan dr SBPI or MRSM,akhirnya,dpat gak surat tawaran,untuk kemasukan ke3.Tanpa fikir panjang,terima offer,then gi register di SBPI,Jempol.Saya pernah berangan2,nak belajar di sekolah yang pandang kanan,org tgh study,pandang kiri pun org tgh study.Cewwahhh,teringin r konon...Tapi,rupa-rupanya,saya bukan jenis pelajar yang mampu menghadapi situasi yang sebegitu.Saya rindukan suasana menonton TV setelah pulang dr sekolah,sy rindukan situasi yang tak banyak membebankan saya untuk belajar,belajar dan belajar,saya rindukan semua yang ada di rumah saya,homesick jua akhirnya,ha2,wat malu je!!!Sy pindah semula ke sekolah lama saya setelah 3 minggu 3 hari di SBPI Jempol.Oklah tu,cari pengalaman luar kejap,he2.Bukan senang nak berdepan semula dgn cikgu2 di sekolah lama,diorg ramai yang pelik,kenapa saya nak juga bersekolah di sekolah kampung.'Cikgu,saya student yang malas,saya tak mampu study tanpa TV,saya tak mampu push diri saya untuk rajin,fahamilah diri saya!!!he2'..Perjalanan diteruskan jua,sy malas nak fikir apa yang orang lain fikir,insyaAllah,saya yakin jalan yang saya pilih.SPM semakin hampir,kali ni rajin sket berbanding pekse PMR dulu,tp still malas berbanding kawan2 yang lain.Study hanya wktu study group ngan member2 dan waktu tuition je.Balik rumah,tengok TV memang wajib.Saya tak tahu pe yang best sangat tentang TV,tp mmg depan TV r sy akan bertapa sepanjang hari.Kalau de keje sekolah,mmg saya akan buat depan TV juga.Nasiblah abah kena bayar bil eletrik banyak,anak abah buka TV almost 24hrs,ha2.Form 4 dan form 5.kegiatan meniru keje sekolah masih diteruskan,ha2.Sambil meniru,sy belajar,if tak faham,sy bertanya.
Alhamdulillah,bersyukur dapat result yang baik untuk SPM.Hala tuju masa depan masih kabur.Tak tahu potensi diri ke arah bidang apa,main sebat je peluang yang ada kat depan mata.

Kolej Teknologi Timur,Sepang...
Hmmm....melangkah ke dunia baru.Semua hanya kebetulan belaka.Kebetulan ter'apply' jpa,kebetulan terpilih gi interview,kebetulan terdapat plak biasiswa untuk bidang yg tergatal plak tangan memilih.Minat dgn dentistry??Tak pernah berangan langsung.Alhamdulillah,Allah permudahkan urusan.Lulus A level,lps point utk fly ke India.Roomate saya selalu gelakkan saya bila teringat sy tido je sepanjang masa dekat2 nak exam.Sape2 yang rasa tak nak tension study,jemput r datang rumah saya ye,confirm tak rasa macam dah dekat nak exam,he3...
Sedih nak tinggalkan kolej ni,di sinilah saya disapa tarbiyyah.Awal masuk kolej,pakai tudung lebih kecil dr tudung bawal,stokin jangan harap r nak pakai.Ilmu agama yang ada,tak dipraktikkan,jahilnya kehidupan yang lalu.Alhamdulillah,sentiasa berada dalam lingkungan yang membantu untuk menjadi insan yang lebih baik dr hari ke hari,dinasihati apabila melakukan kesalahan,mengambil berat antara satu sama lain,susah dan senang sama ditanggung,indahnya persahabatan di jalan Allah.Saya rindu kalian semua,sahabat2...

Hari Graduasi A Level.Mr Prakash,lecturer Bahasa Kannada kitorg,he2...(2008)

Manipal College Of Dental Sciences
Syukur alhamdulillah,sudah berada di tahun ke3 BDS.Fly ke India 22julai2008.Perasaan biasa2 je,tak nangis langsung,he2.Menarik juga belajar dentistry ni rupanya,boleh 'main' macam2,best3.Makin meningkat usia,makin banyak yang dipelajari dr segi akademik mahupun santapan ruhiyyah.Ini jalan yang telah kita pilih sahabat.Semoga sentiasa tsabat di atas jln ini.Jalan ini jalan yang berduri,pelbagai halangan di hadapan,keindahan hanya dapat dirasai di penghujung sana.
Jom sama2!!!


Hari Raya Tahun Pertama di India.De lab di hari raya??hampeh je,grrr..he2..(2008)


Kawan2 di Mansurah.Jaulah ke Alexandria...(2010)



Comel tul r anak2 org india ni,he2...(2010)


p/s:Thanks mak dan abah untuk segalanya.Terima kasih Ya Allah di atas segala kurniaan-Mu.Kawan2 semua terima kasih untuk doa dan hadiah bday tu ya.

Fizzi Shamsudin.
Maharaja Residency,
Mangalore,India.

7 comments:

Al-Dzulfiqar said...

salam...
hoho...kamu lebih berat dari saya waktu lahir rupanya..tp menang 0.2kg je la...;P untung kamu doc yg smbut kamu lahir tu register kamu 4hb...my doc mgkn agak superstitious skit dgn angka 4, so even though i was born at 1.11 a.m 4th april 1988 dia registerkn as if i was born at 1.11 p.m 3rd april 1988...haha..people n their beliefs..

nway, selamat ulang tahun kelahiran...semga pertambahan usia mnjadi pemangkin yg mmacu lgkh kita mnjadi lbih dkt dgnNYA,insyaAllah..

wassalam..

fizzi shamsudin said...

Salam Al-Dzulfiqar..
Thanks 4 d wish..
alhamdulillah,senang sket mak nak jaga if lahir besar,tu ayt mak sy,ha2..

Al-Dzulfiqar said...

salam...
betul tu..kalau lahir besar sikit insyaAllah tak ade masalah sangat..kesian masuk wad paediatrics kt sni tgk premature babies yg lahir byk underweight n kna msuk dlm incubator..

Unknown said...

assalamualaikum..

tengok tv sokmo tapi result exam selalu mantap. Cepat serap ilmu namanya ni....hahaha.

Never heard that u got blog too...now I know. (^_^)

fizzi shamsudin said...

waalaikumussalam wbt dejavu...
cmne ko leh jumpa blog ni,berhabuk dah,lama x update..mula2 ingat sape,tp aku rasa,ko lahir 9 oct,btul x??:p

Unknown said...

betul3 9okt. Dah berabuk?...Tapi kandungannya tetap bersinar dan kekal bermakna. cheeewaahh..cam puitis la plak.hahaha

fizzi shamsudin said...

ha3..adeihhh..adam,adam..banyak bunyi eh skrg..dulu senyap je..bebile,jom lepak reramai..insyaAllah,19feb ni aku balik jap..cuti seminggu..